Statut
Polskiego Towarzystwa Saunowego
Rozdział I. Postanowienia ogólne
- Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Saunowe w dalszych postanowieniach statutu zwane Towarzystwem.
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto Gliwice. Terenem działania jest Rzeczpospolita Polska.
- Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
- Towarzystwo jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (DzU z 2001, nr 79, poz. 855 ze zmianami) oraz niniejszego Statutu.
- Towarzystwo może należeć do innych krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach. Może powoływać inne podmioty, w tym fundacje, spółki itp.
- Działalność Towarzystwa oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom.
- Towarzystwo może używać własnych pieczęci, oznak i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących przepisów.
Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji
- Celem Towarzystwa jest działanie na rzecz:
- szeroko pojętego uświadamiania społeczeństwu oraz zarządcom ośrodków saunowych walorów zdrowotnych i rekreacyjnych płynących z zażywania kąpieli saunowych w sposób poprawny i zgodny z kulturą saunowania,
- wspierania edukacji i samorozwoju w zakresie wiedzy teoretycznej oraz praktycznej osób prowadzących ceremonie saunowe,
- integracji środowiska saunowiczów i środowiska saunamistrzów.
- Towarzystwo realizuje swe cele w szczególności poprzez:
- prowadzenie własnego portalu, stron informacyjnych oraz udzielanie się w innych portalach o podobnym profilu,
- prowadzenie działalności wydawniczej oraz publicystycznej,
- promowanie ośrodków saunowych, które stosują się do zasad poprawnego saunowania i kultury saunowania,
- współpracę z ośrodkami oferującymi kąpiele saunowe w zakresie wdrożenia zasad poprawnego saunowania i kultury saunowania,
- współpracę z władzami samorządowymi w zakresie propagowania zasad poprawnego saunowania i kultury saunowania na ich terenie,
- współpracę z mediami w zakresie krzewienia zasad poprawnego saunowania i kultury saunowania w społeczeństwie,
- organizowanie wykładów, szkoleń, kursów i warsztatów z zakresu wiedzy o poprawnym saunowaniu i kulturze saunowania,
- organizowanie wykładów, szkoleń, kursów i warsztatów z zakresu wiedzy o ceremoniach saunowych,
- doradztwo, konsulting i wydawanie opinii w sprawach z zakresu działalności Towarzystwa,
- organizowanie i współorganizowanie konkursów i imprez saunowych oraz zawodów saunamistrzowskich,
- fundowanie nagród finansowych i rzeczowych dla uczestników konkursów i imprez saunowych oraz zawodów saunamistrzowskich,
- popieranie wszelkich inicjatyw innych organizacji zbieżnych z celami Towarzystwa,
- współpracę z innymi krajowymi i zagranicznymi organizacjami o podobnym profilu w zakresie realizacji celów Towarzystwa,
- Całość działalności Towarzystwa może mieć charakter odpłatny i nieodpłatny.
Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, a także osoba małoletnia, będąca pod opieką prawną członka zwyczajnego.
- Członkiem zwyczajnym zostaje się po złożeniu pisemnej deklaracji i uzyskaniu pisemnej rekomendacji dwóch członków zwyczajnych Towarzystwa na podstawie uchwały Zarządu podjętej na najbliższym posiedzeniu licząc od dnia wpływu deklaracji.
- Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych i osoba prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym zostaje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej na najbliższym posiedzeniu licząc od dnia wpływu deklaracji.
- Osoba prawna wskazuje osobę fizyczną do reprezentowania członka wspierającego w Towarzystwie.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa lub jest uznanym w środowisku autorytetem.
- Członkowie honorowi są przyjmowani przez Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu lub 5 członków zwyczajnych.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa,
- korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Towarzystwa,
- udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
- zgłaszania wniosków co do działalności Towarzystwa.
- Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania udziału w działalności Towarzystwa i realizacji jego celów, w szczególności uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- dbania o dobry wizerunek Towarzystwa,
- regularnego opłacania składek.
- Członkowie wspierający i honorowi oraz małoletni członkowie zwyczajni nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, a także prawa do głosu decydującego w statutowych władzach Towarzystwa. Członkowie wspierający i honorowi mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa. Poza tym posiadają takie prawa i obowiązki jak członkowie zwyczajni.
- Członkowie wspierający mają dodatkowo obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanego przez siebie wsparcia i przyjętych obowiązków.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
- Wszyscy członkowie mają prawo do noszenia odznaki Towarzystwa.
- Cudzoziemcy, bez względu na miejsce zamieszkania, mogą być członkami Towarzystwa zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich.
- Utrata członkostwa następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
- wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu łamania statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Towarzystwa,
- z powodu notorycznego niebrania udziału w pracach Towarzystwa,
- z powodu nieusprawiedliwionego niepłacenia składek za okres wymieniony w uchwale o wysokości i sposobie uiszczania składek,
- na pisemny wniosek minimum trzech członków zwyczajnych,
- śmierci członka będącego osobą fizyczną, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych albo utraty praw publicznych,
- likwidacji członka będącego osobą prawną.
- Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków Towarzystwa lub pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
Rozdział IV. Władze Towarzystwa
- Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja wszystkich władz wybieralnych Towarzystwa trwa pięć lat, a ich wybór odbywa się bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od uchwały Walnego Zebrania Członków. Władze urzędują do momentu wyboru nowych władz. Członkowie wybrani do władz Towarzystwa mogą tę samą funkcję pełnić więcej niż jedną kadencje.
- Władze podejmują decyzje za pomocą uchwał. Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
- Wszystkie posiedzenia władz Towarzystwa muszą być protokołowane, a protokoły po sygnowaniu ich przez osobę prowadzącą posiedzenie i protokołującą powinny być dostępne do wglądu dla członków Towarzystwa.
- W razie gdy skład władz wybieralnych Towarzystwa zmniejszy się w czasie trwania kadencji, uzupełnienie tego składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
Walne Zebranie Członków
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni (tylko pełnoletni),
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na rok przez Zarząd. Termin, miejsce i porządek obrad wraz z niezbędnymi załącznikami Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków i osób zaproszonych co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania za pośrednictwem środków elektronicznych (portal Towarzystwa, e-mail lub SMS).
- Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa. Członkowie i osoby zaproszone informowani są w sposób identyczny jak przy zwoływaniu zwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
- W Walnym Zebraniu Członków winna uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony o 30 minut później tego samego dnia – może ono skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należą w szczególności:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
- uchwalanie zmian statutu,
- wybór i odwoływanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie budżetu,
- uchwalanie wysokości i sposobu uiszczania składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa, Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
Zarząd
- Zarząd powołany jest do kierowania całą działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Zarząd składa się z 4 do 6 osób, w tym Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika, których Zarząd wybiera spośród siebie na pierwszym posiedzeniu Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes z inicjatywy własnej, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub minimum 3 członków Zarządu. Posiedzenia Zarządu mogą się odbywać przy użyciu środków komunikacji teleinformatycznej. O posiedzeniu są powiadamiani wszyscy członkowie zarządu drogą elektroniczną z minimum 3-dniowym wyprzedzeniem.
- Do kompetencji Zarządu należą w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,
- nadzór nad realizacją celów Towarzystwa,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków, przygotowywanie ich projektów,
- sporządzanie planów pracy i budżetu, proponowanie wysokości składek członkowskich,
- prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych i merytorycznych oraz przedkładanie ich Walnemu Zebraniu Członków po zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną,
- ustalanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Towarzystwa,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków, ustalanie porządku jego obrad,
- przyjmowanie i skreślanie członków oraz prowadzenie ich rejestru,
- podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa.
- Zarząd może uchwalić swój regulamin.
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, w tym Przewodniczącego, którego Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie na pierwszym posiedzeniu komisji.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje Przewodniczący z inicjatywy własnej lub na wniosek minimum 5 członków zwyczajnych. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą się odbywać przy użyciu środków komunikacji teleinformatycznej. O posiedzeniu są powiadamiani wszyscy członkowie komisji drogą elektroniczną z minimum 3-dniowym wyprzedzeniem.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Zarządu oraz całokształtu działalności Towarzystwa,
- składanie wniosków z kontroli na Walnym Zebraniu Członków,
- prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków oraz zebrania Zarządu,
- składanie wniosków o absolutorium dla Zarządu,
- opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych i merytorycznych Zarządu,
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Towarzystwa i Zarządu,
- kierowanie wniosków do Walnego Zebrania Członków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie zastrzeżeń co do ich działalności.
- Komisja Rewizyjna może uchwalić swój regulamin.
Rozdział V. Majątek i fundusze
- Majątek Towarzystwa powstaje z:
- składek członkowskich,
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji,
- dochodów z ofiarności publicznej,
- dochodów z działalności gospodarczej,
- dochodów z majątku Towarzystwa, odsetek i dochodów z kapitału,
- innych wpływów.
- Wysokość składki członkowskiej oraz termin jej uiszczania uchwala każdorazowo Walne Zebranie Członków na wniosek Skarbnika występującego w imieniu Zarządu.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na rachunku bankowym Towarzystwa.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje Zarząd.
- Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania innych oświadczeń woli, w szczególności w sprawach majątkowych, wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie, przy czym do zarządzania rachunkiem bankowym Towarzystwa uprawnieni są tylko członkowie Zarządu pełniący funkcje Prezesa, Wiceprezesa i Skarbnika.
Rozdział VI. Działalność gospodarcza
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i zagranicą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
- Towarzystwo prowadzi działalność gospodarczą w następującym zakresie:
- wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania – 58.1,
- pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych – 73.12.B,
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) – 73.12.B,
- pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach – 73.12.D,
- działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów – 82.30.Z,
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane – 85.59.B
- pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach – 47.19.Z
- sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet – 47.99.Z
- działalność portali internetowych – 63.12.Z
- stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja – 70.21.Z
- pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania – 70.22.Z
- pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna – 93.29.Z
- Towarzystwo prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych.
- Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Prowadzenie działalności gospodarczej odbywa się w formie bezpośredniej na podstawie istniejących struktur lub przez wyodrębnione organizacyjnie i finansowo zakłady na zasadzie rachunku ekonomicznego.
- Zakłady są jednostkami organizacyjnymi Towarzystwa i podlegają Zarządowi.
- Zarząd w drodze uchwały powołuje i likwiduje zakład, powołuje i odwołuje kierownika.
- Zakres działania oraz zakres uprawnień i obowiązków kierujących zakładem określa regulamin uchwalany przez Zarząd.
- O podjęciu i zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej Towarzystwa decyduje Walne Zebranie Członków.
Rozdział VII. Postanowienia końcowe
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków: w pierwszym terminie kwalifikowaną większością głosów (2/3), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, w drugim terminie – zwykłą większością głosów, lecz przy obecności nie mniej niż 1/4 uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.
- Zgodnie z art. 31 KPA Towarzystwo zastrzega sobie prawo do typowania biegłych – rzeczoznawców i występowania we wszystkich sprawach dotyczących członków Towarzystwa.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
Treść Statutu po zmianach wprowadzonych uchwałami Walnego Zebrania Członków Nr IV/16/2017 z dnia 6 maja 2017 i Nr III/13/2016 z dnia 14 maja 2016